Butlerservices in opmars?

Butlerservices in opmars. 

Hoe handig is het wel niet als alles schoongemaakt is en de koelkast gevuld werd wanneer je in je tweede verblijf aankomt? Butlerservices anno 2021 doen zelfs meer dan dat: van je tweede verblijf verhuren tot een jacht voor je boeken of zelfs je online datingprofiel aanmaken. 

Tekst: Katrijn Serneels / Fotografie: RV

 

Niets zo leuk als ‘s avonds aankomen in je tweede verblijf. Maar ook niets zo vervelend als dan nog boodschappen moeten doen of beginnen stofzuigen. Of nog lastiger: door de week naar zee moeten rijden om de loodgieter of onderhoudstechnicus voor de verwarmingsinstallatie binnen te laten in je appartement of villa. Geen wonder dat butlerservices in opmars zijn aan onze kust. Zeker nu corona het afgelopen jaar voor een nooit geziene rush heeft gezorgd op het kopen van een tweede verblijf aan zee.

GENIETEN VANAF DE EERSTE MINUUT

“Ik merk dat jongere generaties nog meer gesteld zijn op service en bediening: dit verzekert de toekomst van mijn business,” zegt Eline Van Nevel (31) van Alaise, die in 2020 startte met haar eigen butlerservicesbedrijf. “Toen ik klein was, vonden mijn ouders het vanzelfsprekend om meteen boodschappen te gaan doen en het appartement schoon te maken als we aankwamen. De dag van vandaag hecht men meer belang aan beleving en wil je vanaf de eerste minuut genieten zodra je aan zee bent.”

Eline richt zich met Alaise op mensen met een druk professioneel of sociaal leven. “Uit mijn marktonderzoek bleek dat er een op te vullen gat was: mensen die ondersteuning kunnen gebruiken van een vertrouwenspersoon ter plaatse zonder grote engagementen aan te gaan. Met mijn instapformule ‘relax’ kan ik dat segment aanspreken.”

VAN LINNENSERVICE TOT DATINGPROFIEL

Waar zorgt Eline allemaal voor in de relaxformule? “Ik regel dat het appartement netjes wordt schoongemaakt, bij een technische panne of bij onderhoudswerken zorg ik voor een betrouwbare vakman en coördineer ik de werken. Ook bij leveringen van bijvoorbeeld een nieuwe lamp kan je op mij rekenen. En heeft het hard gestormd of ben je niet zeker of de verwarming of de verlichting uit zijn, dan ga ik even langs voor een security check.” Met haar premium- en high-endformules mikt ze op tweedeverblijvers met een groter verlanglijstje. “Met de premiumformule kan je op meer van mijn tijd rekenen en zijn à la carte-vragen mogelijk, zoals een lekker gevulde koelkast bij aankomst, linnenservice, lastminute restaurantreservaties of zelfs het boeken van een shuttle naar een sterrenrestaurant op je verjaardag.” Tot slot biedt Eline ook een volledig aangepast high-end- pakket aan voor klanten die hun eigendom graag zorg- vuldig opgevolgd zien. “Deze klanten kunnen rekenen op dat beetje meer. Zo vroeg een klant me onlangs om hem in te schrijven op een online datingplatform. Maar daar stopt het dan ook”, lacht ze.

MENSENKENNIS

Waarom voelde Eline zich eigenlijk geroepen om een bedrijfje in conciërge- en butlerservices op te starten? “Mijn man heeft een immokantoor in Knokke-Heist en kent de markt van de tweede verblijven goed. Ik was voor de coronacrisis aan de slag als managing consultant bij een headhunterbedrijf en belandde in tijdelijke werkloosheid. De ondernemingszin in mij kriebelde en ik zag een mooie kans om een eigen bedrijf op te starten om die vele tweedeverblijvers te ontzorgen, eentje waarbij mijn people- en management skills goed van pas komen. Sinds de start in augustus 2020 stromen de aanvragen toe en dankzij mijn lokaal netwerk in Knokke-Heist kan ik op alle vragen inspelen. Het is gewoon heel fijn om mensen die zorgeloosheid te kunnen bezorgen, want daar staat ‘Alaise’ voor: op het gemak genieten.”

alaiseknokke.be