Hallo, James?

Butlerservices in opmars. 

Hoe handig is het wel niet als alles schoongemaakt is en de koelkast gevuld werd wanneer je in je tweede verblijf aankomt? Butlerservices anno 2021 doen zelfs meer dan dat: van je tweede verblijf verhuren tot een jacht voor je boeken of zelfs je online datingprofiel aanmaken. 

Tekst: Katrijn Serneels / Fotografie: RV

 

Niets zo leuk als ‘s avonds aankomen in je tweede verblijf. Maar ook niets zo vervelend als dan nog boodschappen moeten doen of beginnen stofzuigen. Of nog lastiger: door de week naar zee moeten rijden om de loodgieter of onderhoudstechnicus voor de verwarmingsinstallatie binnen te laten in je appartement of villa. Geen wonder dat butlerservices in opmars zijn aan onze kust. Zeker nu corona het afgelopen jaar voor een nooit geziene rush heeft gezorgd op het kopen van een tweede verblijf aan zee.

GENIETEN VANAF DE EERSTE MINUUT

“Ik merk dat jongere generaties nog meer gesteld zijn op service en bediening: dit verzekert de toekomst van mijn business,” zegt Eline Van Nevel (31) van Alaise, die in 2020 startte met haar eigen butlerservicesbedrijf. “Toen ik klein was, vonden mijn ouders het vanzelfsprekend om meteen boodschappen te gaan doen en het appartement schoon te maken als we aankwamen. De dag van vandaag hecht men meer belang aan beleving en wil je vanaf de eerste minuut genieten zodra je aan zee bent.”

Eline richt zich met Alaise op mensen met een druk professioneel of sociaal leven. “Uit mijn marktonderzoek bleek dat er een op te vullen gat was: mensen die ondersteuning kunnen gebruiken van een vertrouwenspersoon ter plaatse zonder grote engagementen aan te gaan. Met mijn instapformule ‘relax’ kan ik dat segment aanspreken.”

VAN LINNENSERVICE TOT DATINGPROFIEL

Waar zorgt Eline allemaal voor in de relaxformule? “Ik regel dat het appartement netjes wordt schoongemaakt, bij een technische panne of bij onderhoudswerken zorg ik voor een betrouwbare vakman en coördineer ik de werken. Ook bij leveringen van bijvoorbeeld een nieuwe lamp kan je op mij rekenen. En heeft het hard gestormd of ben je niet zeker of de verwarming of de verlichting uit zijn, dan ga ik even langs voor een security check.” Met haar premium- en high-endformules mikt ze op tweedeverblijvers met een groter verlanglijstje. “Met de premiumformule kan je op meer van mijn tijd rekenen en zijn à la carte-vragen mogelijk, zoals een lekker gevulde koelkast bij aankomst, linnenservice, lastminute restaurantreservaties of zelfs het boeken van een shuttle naar een sterrenrestaurant op je verjaardag.” Tot slot biedt Eline ook een volledig aangepast high-end- pakket aan voor klanten die hun eigendom graag zorg- vuldig opgevolgd zien. “Deze klanten kunnen rekenen op dat beetje meer. Zo vroeg een klant me onlangs om hem in te schrijven op een online datingplatform. Maar daar stopt het dan ook”, lacht ze.

MENSENKENNIS

Waarom voelde Eline zich eigenlijk geroepen om een bedrijfje in conciërge- en butlerservices op te starten? “Mijn man heeft een immokantoor in Knokke-Heist en kent de markt van de tweede verblijven goed. Ik was voor de coronacrisis aan de slag als managing consultant bij een headhunterbedrijf en belandde in tijdelijke werkloosheid. De ondernemingszin in mij kriebelde en ik zag een mooie kans om een eigen bedrijf op te starten om die vele tweedeverblijvers te ontzorgen, eentje waarbij mijn people- en management skills goed van pas komen. Sinds de start in augustus 2020 stromen de aanvragen toe en dankzij mijn lokaal netwerk in Knokke-Heist kan ik op alle vragen inspelen. Het is gewoon heel fijn om mensen die zorgeloosheid te kunnen bezorgen, want daar staat ‘Alaise’ voor: op het gemak genieten.”

alaiseknokke.be

JAMES OF ALFRED

Voor wie niet alleen zelf graag geniet van butlerservices, maar ook op zoek is naar een butler die de huur van z’n tweede verblijf regelt en de huurders persoonlijk ontvangt, is er #JAMES de BnB Butler. Waarom de naam #JAMES? “James roept het beeld op van de ideale Britse butler die discreet en deskundig alles voor je regelt. Ik heb ook even de naam Alfred overwogen, naar de butler van Bruce Wayne, bekend van Batman.”

Het idee voor #JAMES de BnB Butler begon eerst als een grap onder vrienden. “Ik ben een IT-specialist. Een vriend van me die in Brasschaat woont, vroeg me twee jaar geleden of ik zijn appartement niet online kon verhuren aangezien hij er zelf amper was. Liefst al vanaf één nacht in plaats van een week of lang weekend en heel toegankelijk en overzichtelijk, zowel voor hem als de huurder. Dat sloeg zo aan dat ik bedacht dat daar veel meer potentieel in zat.”

THUISCOMFORT

In Knokke-Heist is er namelijk een tekort aan beschikbare hotelkamers. “Voor een hotelkamer of gastenverblijf met het nodige comfort betaal je algauw 180 euro tot 280 euro per nacht per persoon. Reken dan maar uit als je met z’n zessen of achten bent ... Ik hou bij mijn prijssetting ook rekening met hoeveel gasten er komen. Een topvilla met klasse huren kan bij mij voor prijzen vanaf 1.100 tot 2.500 euro per nacht. Je hebt de vrijheid en ruimte ‘van thuis zijn’ en met mijn butlerservices de luxe van een hotel. Valt het weer tegen, dan denkt niemand: later we lekker in onze hotelkamer gaan zitten. In een villa of appartement heb je veel meer thuiscomfort.”

Veel tweedeverblijvers willen ook graag hun appartement of villa (vaker) verhuren. “Zo’n 90 procent van de tweedeverblijvers is eigenlijk vragende partij,” aldus #JAMES. “Er is een groot aanbod immokantoren in Knokke-Heist dat pas vanaf de duur van een week verhuurt met een vaste wisseldag, vrijdag of zaterdag bijvoorbeeld. In de praktijk betekent dat je buiten de vakantieperiodes en lange weekends bijna niks verhuurt. En laat dat ook nu net de periodes zijn dat je er zelf als eigenaar het liefst gebruik van maakt.”

WARM ONTHAAL

Via een speciale app behoudt de eigenaar bij #JAMES altijd zelf de eindcontrole. “Je krijgt de aanvragen van verhuurders door en kan die met een klik weigeren of aanvaarden. Het regelen van de schoonmaak, linnenservice, ontbijtmand ... wordt hen allemaal uit handen genomen. Als eigenaar krijg je zelfs na elke schoonmaak, zowel net voor als na de verhuur, een film te zien in de app waarop je ziet hoe mijn housekeeping zijn werk heeft gedaan.” “En ik ontvang elke verhuurder ook persoonlijk. Zo dubbelcheck ik zelf nog even of alles in orde is, en zie ik ook meteen wie er voor de deur staat. Want je kent dat wel: er is geboekt in de naam van de pater familias, maar in de praktijk komen de zoon en z’n feestvriendjes logeren. Dat is de nachtmerrie van iedere eigenaar, toch? Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, ik hanteer ook een minimumleeftijd van 30 jaar. De prijzen per nacht en mijn persoonlijke aanpak schrikken wie misbruik wil maken waarschijnlijk ook een beetje af.”

Zit butler #JAMES dan niet vaak te wachten tot z’n gasten arriveren? “Nee hoor, via de app vraag ik de huurders of ik hun locatie mee mag volgen als ze vertrekken. Zo hoeven ze mij in geval van file of culinaire tussenstop niet te gaan verwittigen, ik zie het zelf wel wanneer ze er bijna zijn. En die persoonlijke ontvangst, waarbij je ze warm onthaalt, even snel wegwijs maakt in hoe de domotica werkt en waar de fietsen staan, dat zijn fijne momenten zowel voor mij als voor hen. Of persoonlijke tips over restaurants of beachclubs, dat kan ook allemaal.”

VAN ONTBIJT TOT HELIKOPTER

Moet #JAMES zich soms niet in twee splitsen op drukke momenten zoals in de paas- of zomervakantie? “Ik werk niet met vaste aankomst- en vertrekdagen dus dat spreidt zich op natuurlijke wijze. Zo ben ik eigenlijk de hele week bezig, en word ik niet overspoeld op één zaterdag. Ik kijk alvast uit naar de Zoute Grand Prix, dat is ook altijd een fijne periode.” Wie met #JAMES in zee gaat, kan zijn verblijf via de app ook upgraden met een golfkarretje, een helikoptervlucht, sushi van John Lee, zeevruchten van The Memlinc Seafood ... “Meestal vindt een huurder dat soort suggesties in het welkomstmapje op de salontafel.

Omdat ik thuis ben in Knokke-Heist werk ik graag samen met lokale bedrijven. In een retropicknickmand van Madame Panier kan zowel een barbecuepakket van traiteur van Dycke of een ontbijt met lekkers van Bakkerij Lievens en SimZ zitten. Of boek een chef aan huis of een échte butler die je bedient tijdens je verblijf.” De eigenaars genieten trouwens van dezelfde diensten als de huurders. “Ze kunnen hun eigen verblijf in Knokke- Heist upgraden met mijn diensten, maar via de app ook praktische beslommeringen regelen zoals het onderhoud van de verwarmingsinstallatie en de tuin. ”De enige verrassing waar je bij #JAMES voor staat, is hoe hij er echt uitziet. “Het portretje van James op mijn site, dat ben ik niet echt. Hij lijkt wel een beetje op mijn broer. Vandaar dat hij knipoogt, ik hou wel van een beetje humor.”

BUTLERS OP IBIZA

Sinds 1 januari 2021 is #JAMES ook buiten Knokke- Heist actief. “De mensen wiens eigendommen ik mag beheren, hebben ook vaak in Zuid-Frankrijk, op Ibiza, in Tenerife of in de Alpen een tweede verblijf. Omdat ik van hen de vraag kreeg of ik die ook niet voor hen wilde verhuren, heb ik daar ook dezelfde serviceformule voor uitgewerkt. Natuurlijk kan ik daar zelf niet aan de deur staan, maar ik zocht gelijkgestemden in het buitenland die hetzelfde niveau van kwaliteit en service nastreven. Als eigenaar kan je ook hier via de app alles opvolgen van verhuur tot housekeeping. Ik probeer mijn dienstverlening voortdurend te verbeteren, zo komen er regelmatig nieuwe diensten bij als ik voel dat daar nood aan is. Zoals een jacht huren bijvoorbeeld.”

Andere toekomstplannen zijn de opening van een #JAMESreceptie op de Zeedijk. “Wie in Knokke-Heist op zoek is naar een verblijf, kan gewoon binnenlopen en een keuze maken uit de beschikbare plekken.” Ontvangt James vooral buitenlanders? “Nee, de huurders die ik ontvang in Knokke-Heist zijn 95 procent Belgen, enkele Duitsers, Nederlanders en Luxemburgers. Het typische publiek dat van Knokke-Heist houdt, eigenlijk. Net als ik.” 

bnbbutler.be