Knokke-Heist zet met vernieuwd merkverhaal volop in op kwaliteit

vrijdag, 23 september, 2022 - 12:00

Op vrijdag 23 september 2022 onthulde de gemeente Knokke-Heist haar nieuwe branding aan genodigden van de pers, belangrijke partners en politici. Burgemeester Piet De Groote stelde vol trots in aanwezigheid van het voltallige schepencollege het nieuwe logo voor en enkele uitwerkingen van de vernieuwde merkidentiteit De rebranding werd voorzien door het creatieve kantoor SKINN in de langdurige samenwerking met Knokke-Heist. SKINN heeft een uitgebreide expertise op vlak van rebranding van merken en regio’s.
 

De waaier als symbool voor het wijkenverhaal of vijf wijken in één sterk merk
De meest opvallende nieuwigheid van de goed doordachte merkstrategie is het gloednieuwe logo van Knokke-Heist. Sinds de jaren 1980 positioneert Knokke-Heist zich met het logo met een zon die in een golf zakt, in de volksmond soms ‘de slak’ genoemd. Omdat Knokke-Heist echter een moderne badplaats is die kwaliteit hoog in het vaandel draagt, wil de gemeente dit ook visueel uitstralen. Daarom was het oude logo dringend toe aan een upgrade, ‘een rebranding’ zoals men dat omschrijft in marketingtermen.

“Twee jaar geleden begon de zoektocht naar die gewenste upgrade. En daarvoor moesten we niet ver zoeken natuurlijk want de schoonheid van Knokke-Heist komt van binnenin”, vertelt burgemeester Piet De Groote. “Hier in Knokke-Heist vind je als inwoner, tweedeverblijver of bezoeker alle voordelen van een grootstad zonder de nadelen. Een gemeente met alle faciliteiten maar waar buren nog een babbeltje slaan met elkaar, waar de bakker je favoriete dessert al bij het binnenstappen klaarlegt en waar de toerist zich welkom voelt door de kwalitatieve gastvrijheid.  Deze zoektocht deden we zeker niet alleen. Heel wat werkgroepen, professionals en alle mogelijke adviesraden werden betrokken in dit democratisch proces om samen tot een mooi resultaat te komen, breed gedragen door het volledige gemeentebestuur”.

 

Een sterk merk vraagt om een al even sterk logo. Een logo dat de gemeente tot leven brengt, in eender welke vorm van communicatie. Het nieuwe logo bestaat uit de naam Knokke-Heist en een embleem – de waaier – dat voor verbinding zorgt. De kenmerkende waaier telt vijf uitlopers en die staan voor de vijf wijken die de gemeente telt: Heist, Duinbergen, Knokke, Het Zoute en De Polders (Ramskapelle, Westkapelle & Het Zwin). Deze wijken staan volledig los van de wettelijk bepaalde deelgemeentes. Elke wijk biedt eigen, bijzondere plekken en ervaringen. Die waaier aan verschillende belevingen wordt voornamelijk met specifieke fotografie in de verf gezet en kan nu op een consistente manier naar voor worden gebracht. Zo kunnen zowel inwoners als bezoekers de sfeer en het gevoel van Knokke-Heist ervaren.

En uiteraard kon ook de knipoog naar ons oude logo met haar golven en zon niet ontbreken. Je herkent in het nieuwe logo nog steeds een ondergaande zon aan de horizon.
 

Meer dan enkel een nieuw logo
Maar een rebranding is meer dan enkel een nieuw logo. Vanaf vrijdag 23 september 2022 kan je overal in de gemeentelijke gebouwen en het straatbeeld stelselmatig deze vernieuwde identiteit spotten. Het gemeentelijke wagenpark wordt beetje per beetje bestickerd, nieuwe balpennen, briefpapier en visitekaartjes doen hun intrede, maar ook uniforme brochures en gadgets waar het nieuwe logo op prijkt, horen in dit rijtje. De gemeentelijke en toeristische websites en alle socialemediakanalen krijgen bovendien een facelift. En zelfs het gemeentepersoneel en de gemeentelijke gebouwen worden letterlijk in een fris jasje gestoken met nieuwe signalisatie en werkkledij. Je zal er alvast niet naast kunnen kijken!

De nadruk ligt wegens economische redenen op een gefaseerde uitrol van bovengenoemde zaken. De kosten van deze rebranding werden verspreid over 2 jaar binnen de bestaande budgetten, hier werd geen extra budget voor vrijgemaakt.

“We gaan ongetwijfeld, door de huidige economische context van oorlog in Oekraïne en energiecrisis, – net zoals zoveel andere lokale besturen – een uitdagende tijd tegemoet. En net daarom is het nu o zo belangrijk om fris en fruitig de toekomst tegemoet te stappen. Met onze nieuwe merkidentiteit willen we inwoner en tweedeverblijver, handelaar en toerist terug de wind in de zeilen geven en het Knokke-Heist gevoel omarmen. Want tenslotte hebben we hier meer dan genoeg troeven om trots op te zijn. We zijn er van overtuigd dat Knokke-Heist een sterk merk is. Sterke merken verdienen een sterk logo, zeker op momenten met vele uitdagingen zoals we nu meemaken. Want sterke merken versterken zich en nemen zo altijd voorsprong in moeilijke tijden”, voegt burgemeester Piet De Groote graag nog toe.

Knokke-Heist als ultieme inspiratiebron
De gemeente Knokke-Heist stapt met deze vernieuwde merkstrategie de toekomst tegemoet en die is digitaal, online en steeds in beweging. De toegepaste, dynamische fotografie- en videografiestijlen focussen op de beweging van de zee en haar golven. Dit was dé inspiratiebron voor de motion die terugkeert in elk beeld van Knokke-Heist. De zee kan namelijk uitdeinen, uitblazen, rimpelen, uitstijgen en wiegen. Want Knokke-Heist leeft op het ritme van de zee.

Ook qua kleurenpalet werd de inspiratie gevonden binnen de gemeentegrenzen. Je herkent zeker en vast de eindeloze blauwe hemel, de oranje kleur van de karakteristieke villadaken, de mooie roze kleur van het befaamde Lichttorenplein en de bijhorende fontein, de zandkleur van het strand of het groen van de polder- en zwinvlaktes. Knokke-Heist ademt schoonheid en net die details inspireerden een uniform kleurenpalet waarmee de gemeente in de markt wordt gezet.

“Ook de onderwerpen en focus zochten we bewust rondom ons. Onze inwoners, tweedeverblijvers en toeristen zijn namelijk de ambassadeurs van de gemeente. En dus zetten we hen met veel plezier in onze communicatie als mens centraal, geportretteerd op hun best. Terwijl ze volop genieten van de diversiteit en kwaliteit die Knokke-Heist te bieden heeft. Zij vormen de bouwstenen én de toekomst van onze gemeente”, besluit de burgemeester.

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met de dienst Communicatie: communicatie [at] knokke-heist.be