Zee, zon en … de Zoute Grand Prix. Aftellen naar de rally

Niets mooier dan op een zonnige dag je oldtimer van stal halen en ermee een ritje maken. Of toch: je rode rallyjas aantrekken en met je oldtimer deelnemen aan de Zoute Grand Prix. Deze drie rallyrijders staan nu al hun motorkap op te blinken.

Dit is een artikel uit KH Magazine 49 (tekst Katrijn Serneels)

Ik heb leren rijden in een oldtimer

Interview Yves Claeys - Founder en gedelegeerd bestuurder van Group Claeys Insurance

Hoe is je liefde voor oldtimers ontstaan?
“Toen ik 18 jaar was, wilde ik graag een auto, zoals alle jongens van mijn leeftijd. Een gewone auto kreeg ik niet van mijn ouders. Maar een oldtimer, waar mijn papa in zijn jeugd ook van droomde, was wel bespreekbaar. Toen kreeg ik een MGB-cabrio. Heel mijn jeugd en ook tijdens mijn studententijd heb ik met deze wagen in België rondgereden.”

Met welke wagen neem je dit jaar deel?
“Met een Porsche 356 Convertible uit 1960. De 356 en 911 zijn voor mij de absolute topmodellen van Porsche. De MGB-cabrio die ik op mijn achtiende kreeg, is nog altijd mijn eerste liefde en ik blijf die trouw, ik heb hem laatst nog tot in de puntjes gerestaureerd. Die auto doe ik nooit weg.”

 

Voor de hoeveelste keer sta je aan de start?
“Dat moet de veertiende keer zijn. Ik ben er al vanaf de eerste editie bij. Zo’n vijftien jaar geleden stond ik mee aan de wieg van de eerste Zoute Grand Prix. Vanaf het moment dat mijn vriend Filip Bourgoo, die ik goed kende van de Ronde Tafel Knokke, bij me langskwam om zijn idee voor de Zoute Grand Prix voor te stellen, was ik enthousiast. Ik geloofde meteen in zijn idee en werd met Group Claeys Insurance, die onder meer verzekeringen voor oldtimers en exclusieve wagens aanbiedt, de eerste sponsor.” 

Je bent elke dag bezig met wealth insurance en investeringen. Kijk je bij oldtimers eerst naar hun waarde?
“Nee, ik kijk eerst naar hun schoonheid. Als een oldtimer mij niet aanspreekt qua design, dan blijf ik er niet lang bij stilstaan, al mag hij dan nog bijzonder waardevol zijn. Een oldtimer is voor mij een belegging waar je heel veel plezier van kan hebben. Maar toch is niet elke oldtimer een goede belegging, je moet de markt kennen. In de markt van oldtimers en exclusieve wagens ben ik beroepshalve goed thuis: met Group Claeys Insurance zijn we marktleider in België op het vlak van wealth insurance. Naast oldtimers en exclusieve wagens verzekeren we ook kunst, jachten, tweede verblijven, ...”

Waarover praat je zoal tijdens de rit?
“Marianne Van Damme is mijn vrouw én mijn copiloot. We zijn tijdens de rally enorm gefocust op onze timing, snelheid … We houden wel van een beetje competitie.Dus over koetjes en kalfjes praten doen we niet meteen, we beleven er veel plezier aan om ons te focussen op de rit en onze resultaten in de ranking.” 

Waar kijk je het meest naar uit, naast de rit zelf?
“Het moment waarop ik m’n rode rallyjas aantrek. De sfeer, vriendschap en passie onder de rallyrijders, de barbecue op het strand. Het hele event eigenlijk, want dat is elk jaar weer verrassend. En aangezien ik ook andere rally’s in het buitenland heb meegereden, kan ik gerust zeggen dat de organisatie hier in Knokke-Heist van wereldniveau is. Ik ben ook fan van de Generations Rally. Sinds dochter Alix en ik vorig jaar er samen meereden, willen onze twee andere kinderen dit ook absoluut eens doen. We hebben dus een beurtrol moeten instellen zodat iedereen een kans krijgt. Ik vind het wel fijn dat we onze liefde voor rally’s en oldtimers nu ook met onze kinderen kunnen delen.”

Ik hou van het gevoel van vrijheid achter het stuur

Interview Jeroen Beeuwsaert - Vennoot bij Beeuwsaert Construct

Hoe is je liefde voor oldtimers ontstaan?
“Als kleine jongen was ik gek op auto’s, ik kon niet wachten om zelf achter het stuur van een snelle droomwagen te zitten. Mijn eerste auto was een witte Opel Kadett met 95 pk, en uit die pk’s probeerde ik alles te halen. En een Porsche voor mijn veertigste, dat was voor mij een jongensdroom die ik ben blijven koesteren. Maar eerst trouw je, dan krijg je kinderen en intussen bouw je je zaak uit. Toch kocht ik op mijn 39ste mijn eerste Porsche. Ik dacht voor lange tijd dat oldtimers niets voor mij waren. Tot Bart Mortier, een vader die ik van de dansles van mijn dochter kende, me vroeg om samen aan de Zoute Rally mee te doen. Er was net een plaatsje vrijgekomen. Dus leende ik de Mercedes 190 SL van m’n vennoot voor de gelegenheid en tot mijn verbazing was ik verkocht. Ja, ik krijg nog altijd een kick van het rijden met een moderne sportwagen, maar achter het stuur van een oldtimer zitten heeft zijn eigen charme.”

Met welke wagen neem je dit jaar deel?
“Opnieuw met onze rode Mercedes 190 SL uit 1956. Ik vind het een zeer elegante auto met veel sexappeal en mooie rondingen. Qua persoonlijkheid doet mijn Mercedes me een beetje aan Marilyn Monroe denken: verleidelijk en elegant tegelijkertijd. Maar vergis je niet: ze is meer dan alleen mooi om naar te kijken, we hebben er ook al straffe tijden mee neergezet.”

Voor de hoeveelste keer sta je aan de start?
“Dat moet de zevende keer zijn. Vorig jaar stonden we op een bepaald moment zelfs tweede in het klassement, tot we in Duinbergen de laatste tijdrit van de dag reden. We scheurden door de smalle straten, de omstaanders sprongen haast voor ons uit de weg, maar we voelden het: we gingen het halen. We hadden met de goede gemiddelde snelheid het parcours gereden, net binnen de tijd. Groot was dan ook onze teleurstelling toen bleek dat we een fatale berekeningsfout hadden gemaakt die ons veel strafpunten zou opleveren. We reden veel te snel door Duinbergen. Vandaar dat we het publiek deden wegstuiven. We eindigden dus met een barslechte tijd en vielen steil terug in het klassement. Dit jaar nemen we revanche!”  

Je bent elke dag bezig met bouwmethodesen materialen. Kijk je bij oldtimers ook naar wie de bouwheer is?
“Nee, hoe oldtimers gebouwd zijn, door wie precies en uit welke bouwmaterialen, daar heb ik niet bijzonder veel interesse voor. Bij een auto draait het voor mij in de eerste plaats om het rijplezier. De schoonheid van de auto, het gevoel van vrijheid en snelheid als je achter het stuur kruipt, hoe de motor klinkt als je gas geeft …”

Waarover praat je zoal tijdens de rit?
“Bart Mortier is al zeven jaar mijn copiloot. Ik ben met hem bevriend geraakt omdat onze dochters dansles volgden. Onze gezinnen komen ook wel eens ter sprake, maar eerlijk: wij praten vooral over auto’s. We hebben het over de andere oldtimers in de rally, de nieuwe sportwagens die net zijn uitgekomen dit jaar: auto’s zijn echt een passie voor mij.”

Waar kijk je het meest naar uit, naast de rit zelf?
“Ik ben erg benieuwd naar welk deel van de regio de rally ons dit jaar gaat voeren. Ik ontdek elk jaar nieuwe landschappen en plekken in de kuststreek die me door hun schoonheid blijven verbazen. Een van de mooiste parcours van de afgelopen jaren was die met een stop in het historische centrum van Brugge. Het rijden door die smalle straten met onze oldtimers leek wel een film. En hoe we daarna mochten genieten van onze lunch, tussen die prachtige gebouwen, dat is een herinnering voor het leven.”

Elk jaar weer een feest voor de vriendschap

Interview Rik Ruebens - Founder van RR interieur

Hoe is je liefde voor oldtimers ontstaan?
“Bij mijn grootvader. Hij verhuurde ceremoniewagens voor onder meer huwelijken. Ik herinner me nog levendig hoe ik als jongen van 5 jaar vooraan mocht meerijden in zijn Cadillac, zijn allermooiste oldtimer. Het leek wel een film, de familie Kennedy reed ook in zulke wagens in Amerika rond. En dan het luxueuze gevoel van die met beige fluweel beklede zetels, zo zacht. Dat heeft een diepe indruk op me nagelaten.”

Met welke wagen neem je dit jaar deel?
“Mijn Porsche 356 uit 1956, in een prachtige donkere grijsgroene tint. Mocht ik hem met een filmster vergelijken, dan moet ik meteen aan James Dean denken. Omwille van zijn sportieve look, zijn tijdloze klasse, zijn nostalgische uitstraling met een vleugje humor …” 

Voor de hoeveelste keer sta je aan de start?
“Dat moet ongeveer de twaalfde keer zijn. En het is de zevende keer dat ik met de Porsche 356 deelneem. De Zoute Rally is mijn ‘toys for boys’-moment.” 

Je bent elke dag bezig met design en interieur. Heb je hier ook oog voor bij oldtimers?
“Ja, ik kijk eerst naar het interieur van een wagen, dan pas naar de rest van het plaatje. Interieur is gewoon mijn passie, mijn oog voor detail en design is altijd op zoek naar schoonheid: op het dashboard van een oldtimer, in de keuze van de gebruikte stoffen, … De topontwerpers qua interieurdesign moet je in Italië zoeken. Tijdens de jaren 50 en 60 was de streek tussen Como en Milaan het mekka voor auto-interieurontwerpers. Alles werd toen ook nog ambachtelijk vervaardigd van hoogwaardig leder en luxueuze stoffen. Ik vind ook dat in deze periode de mooiste auto’s zijn gebouwd. De fifties en de sixties waren sowieso een gouden tijd qua innovatief design, ook wat meubelen betreft.”

Waarover praat je zoal tijdens de rit?
“Mijn copiloot is mijn beste vriend, Roger Anné. We praten over ons leven, onze vrouw en kinderen … Eigenlijk zijn de vier dagen die we samen op weg zijn een feest voor onze vriendschap. We spreken door het jaar ook wel af en gaan met onze gezinnen op stap. Maar de gesprekken die je op restaurant hebt, zijn toch anders dan de gesprekken die je voert als je uren en dagen samen in de auto doorbrengt.

Soms komen er dingen boven die je anders niet zo makkelijk uitspreekt. We verdiepen onze vriendschap zo elk jaar opnieuw. En ja, het is ook een test voor die vriendschap, samen een rally rijden. Want het is onvermijdelijk dat je wel eens een fout maakt: een tijd die verkeerd berekend wordt, een verkeerde weg die wordt genomen … Gelukkig is Roger een Limburger die graag zwanst, en kunnen we allebei met onze missers lachen.”

Waar kijk je het meest naar uit, naast de rit zelf?
“De barbecue op het strand de eerste avond, dat is mijn favoriete moment. Je komt er tussen de andere rallyrijders vaak bekenden en vrienden tegen, er wordt gelachen, gegeten, gepraat. Da’s zo’n gezellig moment. De Zoute Grand Prix is door de jaren heen uitgegroeid tot een lifestyle-event, waar altijd wel iets nieuws te beleven valt. In vergelijking met de Mille Miglia in Italië is het ook een culinair festijn. De lunches en diners zijn tijdens de Zoute Grand Prix allemaal tot in de puntjes verzorgd: qua organisatie is alles echt super-de-luxe. Maar door al die jaren heen hou ik de mooiste herinneringen over aan de kleine dingen: de gesprekken tijdens de ritten, samen eten op het strand terwijl de avond valt …