Jules et Jeanne: Knokke-Heist, je verjaardag vieren aan zee!

Mijn naam is Aléna, ik ben kinderpsychologe van opleiding maar sinds enkele jaren wijd ik me steeds meer aan mijn nieuwe passie: fotografie. Ik ben intussen fotograaf geworden van gewone en buitengewone gebeurtenissen. Ik hou ervan belangrijke momenten uit het leven van anderen te fotograferen, maar ik vind het net zo leuk het dagelijkse leven van ons gezin met Jules (6 jaar oud) en Jeanne (5 jaar oud) voor eeuwig op de gevoelige plaat vast te leggen. Deze momenten zijn me zo dierbaar dat ik ze voor altijd zou willen koesteren. Daarom ben ik met een blog begonnen, om deze beelden van onze uitstappen, onze reizen, maar ook momenten uit het dagelijks leven te delen. Want elke plaats, elk pad, elke ontmoeting is de moeite als je er met de ogen van een kind naar kijkt!

Half juni hadden we het genoegen om met Westtoer Knokke-Heist te ontdekken. Knokke-Zoute wordt wel eens voorgesteld als de meest mondaine badplaats maar aan de rand van het Zwin zijn het vooral de mooie landschappen, de omliggende natuur en de talloze kleine wandelpaden, die ons zullen bijblijven.

Het strand

Het 12 kilometer lange strand is één van de troeven van Knokke-Heist. Mogelijkheden zat: gezellige bars, speeltuintjes op het strand, pootje baden of zandkastelen bouwen. We hadden het getroffen, tijdens ons weekendje aan zee was het er niet overdreven druk. Telkens ik de zee zie, heb ik het gevoel ver weg van thuis te zijn, helemaal ‘gedepayseerd’. In twee dagen is het alsof de batterijen weer volledig zijn opgeladen. Ook bij de kinderen blijft het strand toch wel de favoriete activiteit hier in Knokke-Heist. Veel meer dan dat hebben ze niet nodig: de golven trotseren, zandkastelen bouwen, elkaar met zand bedekken (ok, er soms ook wel mee gooien).

Het Zwin Natuur Park

We startten ons weekend met een bezoek aan het Zwin Natuur Park. We begonnen met de indoor tentoonstelling over trekvogels, en maakten daarna een wandeling door het park. Ik herinner me vaag dat ik er ooit nog op uitstap ben geweest met de lagere school maar ondertussen is het park volledig vernieuwd. Tijdens de tentoonstelling over trekvogels kruip je elk in de 'veren' van een vogel, om vervolgens via een persoonlijke instapkaart te ontdekken hoe de vogel leeft en wat hij eet. Ook kun je zoals hem oefenen hoe je moet vliegen, enz., en dit alles afgestemd op je leeftijd.

Jules was helemaal weg van de vliegsimulator, Jeanne had het meer voor het ei dat je kon opwarmen om te zien hoe een kuiken groeit.

Het heeft ons nogal wat moeite gekost om J&J terug mee te krijgen, zoveel leuks was er te zien en te doen op de tentoonstelling. De kortste tocht door het park is een kilometer lang, met verschillende belevingspunten in hutjes, ideaal dus voor onze twee kleine stappers. Zo konden de kids er insecten onder microscopen observeren, met een verrekijker vogels spotten of ooievaars in hun nest van dichtbij bekijken. Tijdens de wandeling kunnen kinderen hier en daar ook spelletjes spelen. Zo kunnen ze een ooievaarsnest beklimmen en met eigen ogen zien hoe groot zo'n nest wel is voor een klein ooievaarsjong.

We zijn er 4 uur ter plaatse geweest en hadden gerust nog wat langer kunnen blijven. Een echte aanrader! Als je je tickets op voorhand boekt, krijg je trouwens ook een leuke korting.

Na zoveel leuks is een lunchpauze in brasserie "The Shelter" uiteraard een must. Je voelt je er meteen welkom en voor de kinderen is er een grote speeltuin voorzien.

Marie Siska

Dat weekend vierde Jeanne net haar 5de verjaardag en waren we dus op zoek naar een geschikte locatie of activiteit. Nadat we online wat hadden gezocht en op advies van de hoteleigenaar, hebben we uiteindelijk een tafeltje gereserveerd bij het vlakbij gelegen Marie Siska.

Met meer dan 100 jaar ervaring op de teller is dit restaurant een echt paradijs voor de kinderen (en dus ook voor de ouders, die maar wat graag eens uit eten gaan, zonder zich al te veel zorgen te moeten maken over luidruchtige kids). "Siska" staat dan wel bekend om zijn wafels, toch gingen we voor de kaart met gerechten.

Uiteraard moet je je niet aan topgastronomie verwachten en de prijzen mogen dan ietwat aan de hoge kant lijken, met de grote speeltuin voor kinderen krijg je ruimschoots waar voor je geld. De hele avond lang hebben J&J zich kunnen uitleven in de immense speeltuin, het doolhof en op de glijbanen. Het is een plek waar heel veel volk binnen kan maar toch viel er op de service niets aan te merken en zijn we er goed ontvangen, in tegenstelling tot wat we online hadden gelezen.

De minigolf

Jules is een grote fan van minigolf en op weg naar het strand had hij het parcours al vanaf dag 1 opgemerkt. Een partijtje minigolf konden we hem dan ook niet weigeren. Het is een zeer mooi parcours en op zondagochtend ging het er heel rustig aan toe. En gelukkig maar want het zag er niet al te elegant uit, toen we languit op onze buik onder de struiken aan het grabbelen waren naar de zoek geraakte golfballetjes.

IJsje en 'cuissetax'

'Incontournable' op de dijk langs de Belgische kust zijn een ijsje en een ritje met de 'cuissetax' (go-cart).

Overnachten en eten

We waren te gast in het hotel Auberge St. Pol, een gezellige en gezinsvriendelijke plek midden in het Zoute. De kamers zijn er ruim en gezellig en het hotel ligt op twee kilometer van het Zwin en het strand. Per fiets ben je er via de kleine paadjes heel snel. Je kunt ook fietsen ter plaatse huren. We kregen een gezinskamer met een schuifdeur tussen onze kamer en die van de kinderen. De kamer had twee badkamers, met douche of bad, wat eigenlijk wel praktisch was.

Het ontbijt was een echt plezier en de kinderen waren een grote fan van de wafels die ze zelf konden bakken en van beleg voorzien. Wij konden vooral de ontvangst, de beschikbaarheid en de goeie tips bij aankomst en vertrek waarderen.

Op zondagmiddag waren we uitgenodigd in het restaurant Old Fisher. De open keuken zorgde voor een rustige en ontspannen sfeer en de gerechten waren smaakvol en ruim voldoende. De menukaart met vlees- en visgerechtjes is eerder traditioneel, maar de borden zijn stijlvol en zeer aantrekkelijk gepresenteerd.

Maar laat ons eerlijk zijn, met twee sloebers die zo snel mogelijk naar het strand willen is het niet evident om van zo'n lunch te genieten. We hadden dus onze voorzorgen genomen en waren uitgerust met kleurboeken, kleurpotloden en speelkaarten, alles dus om twee bengels rustig bezig te houden, zodat we zelf (en ook de gasten aan het tafeltje naast ons) een aangenaam moment in een lekker restaurant konden doorbrengen.

Zoals je intussen hebt begrepen was ons verblijf in Knokke-Heist een absolute meevaller. Voor mijn part mocht het gerust nog wat langer duren, om er nog meer te ontdekken. Bedankt aan Westtoer, voor deze heerlijke momenten. En Jeanne, die zal het ongelofelijk weekend voor haar 5de verjaardag niet snel vergeten!

Lees hier de oorspronkelijke blog.